TECHNISCHE TIPS AAN BOORD
Welkom aan boord - Algemene informatie - Aankomst - Tips voor aan boord - Technische Tips -Meezeilen - Engelse woordenlijst
Algemeen
Bij schade of problemen dient je ten alle tijden de jacht eigenaar te informeren. Deze beschikt over een 'netwerk van mannetjes' in het gebied en zal er zeker zorg voor dragen dat jou probleem snel - vaak gereed voor vertrek volgende dag - en adequaat opgelost zal worden.
Sterker nog - het is sterk af te raden om zelf aan de motor e.d. te gaan knutselen - tenzij je hierom gevraagd wordt door de jacht eigenaar.
Uiteraard staan onze schippers en flottielje begeleiders voor je klaar om je eventueel te assisteren.
Ter voorkoming van een aantal zaken hebben wij hier een aantal aandachtspunten voor u samengevat.
Motor
Laat je tijdens de check informeren over de diverse aspecten van de motor (keerkoppeling, gas, wierpot, eventuele handstart, brandstoffilter, inlaatklep e.d.). Voor de dagelijkse controle hoef je echter maar 3 standaard dingen te checken:
1. V-snaar - mag 1 tot 2 cm ingedrukt kunnen worden of kwartslag gedraaid.
2. Koelwater - dop los draaien en vinger erin steken. Eventueel bijvullen met drinkwater
3. Oliepeil - zeker eens per dag nakijken en eventueel bijvullen
Bilges
Op de meeste van onze schepen zijn de bilge automatisch geschakeld. Soms kunnen deze ook handmatig via het schakel panel bediend worden. Ook kunnen er bilge filters aan boord zijn. Laat je goed adviseren hieromtrent.
Diesel
Onze schepen varen op diesel. Diesel kan in de meeste havens getankt worden (zie ook haven informatie of vraag onze schippers). Kosten bedragen circa € 0,85 per liter. Indien je tankt check altijd dat de meter van de tankauto op nul staat en laat iemand bij die meter blijven staan. In het verleden werd hier nog wel eens mee geknoeid.
Verzeker je zelf ervan dat je de juiste tankdop open draait. Een paar keer per seizoen wordt er diesel in de watertank gedaan en dit kan niet de bedoeling zijn en geeft zeker een dag vertraging.
Accu
De accu's aan boord worden voor diverse elektronische toepassingen gebruikt. Te denken valt hiermee aan ijskast (zie opmerkingen hiervoor), licht, pompen, motor (weliswaar gescheiden). Over het algemeen geldt gebruik het met mate. Voor zware toepassingen zoals ankerlier en ijskast alleen te gebruiken indien de motor aanstaat.
Ankerlier
De meeste van onze schepen zijn uitgerust met een elektrische ankerlier. Dit betekend een zware aanslag op de accu. Om problemen te voorkomen dien je de motor op toeren (1.000 - 1.500 toeren) in de vrijloop te zetten voor je de ankerlier gaat gebruiken. Op deze manier zal er voldoende stroom opgewekt worden.
Meest voorkomende probleem bij de ankerlier is dat de zekering eruit ligt. Afhankelijk van boot en type is dit eenvoudig op te lossen door ofwel een nieuwe zekering erin te zetten (weet waar de reserve zekering ligt) ofwel de zekering opnieuw in te schakelen (weet waar deze knop zit). Laat je goed adviseren over de ankerlier zekering (Anchor Fuse or Spare Fuse)
NOOIT ZOMAAR MET HANDEN OF BLOTE VOETEN IN DE ANKERBAK GRIJPEN - Indien het anker per ongeluk toch in de vrijloop komt laat het anker dan maar gaan. Zorg altijd dat je schoenen aanhebt tijdens het werken met het anker.
Marifoon
De marifoon dient - hoe leuk het ook is - enkel en alleen voor noodzakelijke informatie gebruikt te worden en derhalve dient het gebruik beperkt te zijn en niet gaan functioneren als 'elektronische babbelbox'.
De marifoon wordt in de flottielje gebruikt om op gezette tijden contact met de vloot te hebben. Je wordt op kanaal 16 opgeroepen om vervolgens door te schakelen naar een openbaar kanaal (vaak 67 of 68 - locatie afhankelijk).
Indien je de havenpolitie - ter ondersteuning - wilt oproepen doe je dit op kanaal 11 of 12
Weerbericht
Je flottielje leider /schipper zal zorg dragen voor het dagelijkse weerbericht. Als voornaamste bron wordt hiervoor de marifoon bereikt. De meeste autoriteiten zenden op vaste tijden (09:00, 13:00, 19:00) na oproep op kanaal 16 op het kanaal voor het gebied (voor Saronsiche Golf kanaal 25) de weerberichten (eerst Grieks dan in het Engels) uit. Flottielje's vanuit Athene varen vaak in het gebied SARONIKOS (weerbericht volgt na Southeast Aegean, Samos Sea en voor South Evvoikos, Kafireas Sea)
Andere bronnen voor het weerbericht zijn o.a. kranten, journaal in de taveernes en met name de lokale vissers.
Havengelden - Haven politie
In principe heb je de plicht om je in de nieuwe haven aan te melden. Je doet dat door met je scheepspapieren naar het kantoor van de haven politie te gaan. J
Navigatie
Alle boten zijn standaard voorzien van alle benodigde zeekaarten, Pilot van het gebied, passer, en parallel liniaal en in de meeste gevallen een GPS. Indien je de beschikking heeft over een Bretonse Plotter valt het aan te raden om deze mee te nemen. De afstanden per dag zijn beperkt (15 - 20 zee mijl) en in de Palaver wordt uitvoerig stil gestaan bij de tocht van de dag. Afhankelijk van de boot is er GPS / NAVTEX aanwezig.
De meeste tochten kunnen op zicht gevaren worden. Mist komt zelden voor en zicht is over het algemeen goed tot uitstekend.
In de Pilot vindt je alle benodigde informatie met betrekking tot havens, baaien, gebiedsinformatie en marifoon kanalen / weerberichten. (Vergelijkbaar met de ANWB Almanaks).
Welkom aan boord - Algemene informatie - Aankomst - Tips voor aan boord - Technische Tips -Meezeilen - Engelse woordenlijst